zaterdag 15 mei 2010

Vossen voeren GRRRRR.

Eindelijk was het dan weer eens lekker weer vrijdag.
Het was rond 14:30 rustig bij het Pannenland en we gaan meteen op pad en op zoek naar de vos.
Helaas kwamen we weer een paar idioten tegen die hondenbrokken voerde aan een vos.
Ik weet niet of jullie hier aan mee willen werken, maar ik ga vanaf vandaag iedereen fotograferen terwijl ze vossen aan het voeren zijn en stuur deze foto's naar Waternet.
Als ze genoeg fotomateriaal en klachten krijgen gaan ze misschien eens iets aan deze voerende gekken doen.

De zon schijnt en dat levert altijd weer mooiere plaatjes op.


Slootje bij de Kippendellen.


Als de zon schijnt ziet alles er mooi uit, ik heb deze keer wat meer landschap foto's geschoten van dit prachtige gebied.


Water bij het Witteveld aan de grens van het Ruigeveld.


En dit is het zicht naar de andere kant.


Hier is het genieten van de rust. Geen mens te zien en je hoort alleen de vogels om je heen.


Dit zal een iedereen die vaak in de AWD wandelt wel herkennen denk ik.








De vlinders zijn weer terug. deze dagpauwoog vlinder bleef net lang genoeg stil zitten.


En ook de Libel is weer volop te vinden.


Deze witjes zaten aan elkaar vast en vlogen zo ook rond.


De visetende Fuut is ook weer ruim vertegenwoordigd in de AWD.
Prachtige vogels zijn het.


Deze dame was aan het avondeten bezig.


Het eten moet dan ook nog even worden weggespoeld met wat fris
helder water.


De Aalscholver.


En de zwaluw in volle vlucht. Het valt overigens niet mee om ze er
goed op te krijgen.  :-)


Een stukje nieuw leven.


Een heel klein vlindertje waarvan  ik de naam nog op moet zoeken.


En dan komen we onderweg de vos nog tegen. Ze komt aanhollen
over het pad hopend op wat voedsel.


Ze heeft al snel door dat er bij ons niets te halen valt en ze wacht op een stel dat achter ons loopt.


Tja, en dan krijg je dit. Hondenbrokken voor de vos om
een plaatje te schieten en ze laten hem kunstjes doen zoals
brokjes van de knie eten.  De vrouw vraagt of we ook een
brokje willen geven aan de vos. Ik geef aan geen wilde dieren
te voeren en man zegt "deze is niet wild" de vrouw zegt dan
"het zijn hondenbrokken hoor" alsof het dan goed zou zijn.
Tegen zoveel domheid kan ik niet op en we laten deze idioten
achter ons.  Het wachten is op het eerste kind wat wordt gebeten.


Een stukje verderop zien we deze Zadelzwammen.


Dit damhert ligt rustig onder een boom en hij heeft last van de vele vliegen op zijn kop.


















Ondanks de twee natuurbarbaren is het toch nog een prachtige wandeling geworden.
Door het zonnetje was het nog lekker warm ook en was het weer genieten van de rust en de mooie natuur.

18 opmerkingen:

Miranda Bos zei

Hoi Peter en Janny,
Ik kan me voorstellen hoe jullie je gevoeld moeten hebben ... ik kan ook heel boos worden als ik mensen vossen zie voeren in de AWD. En dan hun reactie ... die begrijpen er dus echt geen snars van ...

Ondanks dit hebben jullie toch een heel mooie wandeling met mooi weer. Super foto's weer hoor! Ik ben zelf al een tijdje niet meer in de AWD geweest door tijdgebrek maar door jullie foto's te bekijken ben ik er toch weer even geweest, dank! :-)

Groetjes en fijn weekend
Miranda

Anoniem zei

Hoi Peter en Janny,
We hebben jullie mooie series veel te lang moeten missen :)
Dit is weer een prachtserie, fijn om wat van die mooie landschapfoto's te zien.
Ook de rest is weer top!
Ja, en het voeren, ik sprak laatst mensen die zeiden dat de boswachter had gezegd dat frolic hondenbrokjes gevoerd mogen worden, dus als de boswachter al zo bezig is...

Nog even een vraag,
jij plaatst de foto's in het middenformaat (normaal), waarom kies je niet voor groot, dat kijkt veel prettiger, nu moet je ze eigenlijk allemaal vergroten, iets wat ik weliswaar vaak doe, maar nooit alles.

Groetjes en mooi weekend,
Loes

ps Google ligt dwars, dus vandaar een anonieme reactie

Loes Belovics zei

Wat heb je dat formaat snel aangepast!
Super trouwens, kijkt echt véél prettiger.
Ik vergat trouwens te melden dat ik die witjes helemaal geweldig vind.
groet
Loes

Anoniem zei

Jullie hebben uiteraard helemaal gelijk dat het voeren van dieren de natuur beïnvloed, dus begrijp je reactie. Soms is het echter te verleidelijk zo dichtbij dit prachtige dier te komen.
Vossen zijn opportunisten en doen veel om eten te krijgen, en zijn net als honden goede bedelaars.
Van deze vos is bekend dat ze zich al tijden door iedereen laat voeren, 'verpest' is ze al. Ze weet zelfs wanneer de huifkar langs komt en bij wie ze de meeste kans op voedsel maakt. Het is ook niet zo dat ze zelf niet meer kan jagen, ze kiezen alleen altijd voor de makkelijkste manier.

Zoals Loes al zegt, de boswachter weet ervan, zal het uiteraard niet aanmoedigen, maar als je dan toch voert, doe dan iets gezonds.
En alleen volwassen dieren, de jongen moeten natuurlijk niet hun jachtinstinct verliezen.

Dat je de foto's naar Waternet wil sturen kan ik me voorstellen, maar ik verzoek je wel de 3e foto van dit blog te verwijderen (portretrechten enzo).

Verder veel wandelplezier gewenst, en neem eens wat vaker de trein, al die autoritjes zijn niet goed voor de natuur ;-)

de schoonheid van de natuur zei

Hoi Peter
Je hebt weer mooie landschap foto’s.
Je hebt gelijk je moet die vos niet voeren wand op deze manier leeft die vos niet zo lang
De 'gemiddelde' vos wordt niet oud. Uit een groot Zwitsers onderzoek bleek dat een vos die de leeftijd van zelfstandigheid had bereikt, daarna nog gemiddeld één jaar en vijf maanden te leven

AWD-daytona zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
AWD-daytona zei

Van portretrecht is hier geen sprake omdat het hier een openbare plek betreft en daar mag je iedereen gewoon fotograferen. Maar bedankt voor je reactie anoniem, altijd leuk om commentaar te ontvangen!
De betreffende mensen kunne eigenlijk alleen bezwaar maken tegen publicatie als het hun imago schade toe zou brengen. In dit geval zijn ze het zelf die de imago schade toebrengen en dat is zelfs vastgelegd :-)
Groet,
Peter en Janny

Ghita zei

Hoi Peter en Janny

Ik heb genoten van jullie foto's. Helaas lukte het me dit weekend niet om naar het AWD te gaan, maar wat is het mooi nu.
Mooie landschapsfoto's, maar ook prachtig de vlinders erop. De onbekende is volgens mij een hooibeestje.

En goed idee om de vossenvoerders op de foto te zeten, daar wil ik wel aan mee werken, want ik erger mij ook enorm aan deze mensen die echt niet beseffen waar ze mee bezig zijn, alsof het iets heel leuks is, op zaterdag middag vosjes voeren in de AWD.

Ria B zei

Ik heb zelfs de boswachter gemaild om te vragen of het verhaal waar is dat er drie vosjes opgevoed zijn door de boswachter.....nee dus de boswachters voeden geen vosjes op was het antwoord
Op mijn vraag of ze niet eens iets aan mensen konden doen die vossen voeren kreeg ik eigenlijk een beetje mat antwoord dat ze er niks mee kunnen

De mensen die ik trof en die de vos frolic brokjes gaf die vertelde dat de boswachter het goed vond.........het waren weer andere mensen dan die op jouw foto.
Het vosje is dezelfde !

Verder hebje een pracht van een serie neergezet en loop ik graag even mee over je log

Ria zei

Hai peter en Janny
Wat een mooie foto's met het water en de lucht. ook de vlinders mooi gedaan.
Ja pak de mensen maar aan het wordt steeds erger heb ik het idee.
Zoals laats een heel brood neer leggen. En het dringt niet door bij deze mensen dat het wilde dieren zijn.
Een mooi tocht die jullie hebben gemaakt.
Ik zie jullie zondag
Gr Ria

Unknown zei

Hoi Peter en Janny
Wat een prachtige foto's weer.
En ik ben het met je eens ..Wat betreft het voeren.
Maar om mensen bewust op de foto te zetten..bij het voeren?
Nee..Dat zou ik niet doen met de intentie om ze te slachtofferen.
Ik denk wel dat we als site's..Mensen moeten attenderen dit niet te doen.
Gr Henk

Joop Zand zei

Dag Peter en Janny

complimenten voor jullie mooie opname's op deze site, ben via via bij jullie terecht gekomen en geniet van al het moois.

Ook bij mij heeft de AWD een speciaal plekje, ik kom er graag en het is een gebied dat elke keer weer anders is.

Belachelijk dat zo velen de vossen voeren he,
maar zelfs de boswachters doen er weleens aan mee....is toch wel een kwalijk iets he.

Blijf zo doorgaan, dan kom ik regemaltig even een kijkje bij jullie nemen.

Anoniem zei

beste,naar aanleiding van het lezen dat je iederéén die de vosjes voert in de adw op de foto wil zetten zou ik toch graag daar nog iets aan toevoegen,nl foto's van mensen zomaar op een site zwieren die iets wettelijks doen!!!ik zou toch 2x nadenken als ik jou was,want problemen haal je zeker op je nek,wij komen er ook nu en dan en voeren ook die vosjes,,,,waarom niet!!!jou reden,,,dat het wel zou veranderen als er een kind wordt gebeten,vergeet dat,een vos zal enkel bijten als hij honddolheid heeft en kan zowel een wilde vos overkomen als die tamme in awd.
Ik hoop dat je 2x nadenkt voordat er oorlog komt met mensen die het goed bedoelen en zeker met fotografen die prof.bezig zijn zodat ze jou eens niet op een verknipte site zwieren.
Veel geluk

AWD-daytona zei

Bla, bla, bla, bla en anoniem ook nog eens.

Joop Zand zei

Peter en Janny

daar gaan we maar niet op in he !
is niet de moeite waard om er meer woorden aan te wijden.

Groetjes, Joop

AWD-daytona zei

Precies Joop! :-)


groet,
Peter

jaap zei

hoi Peter en Janny,
ik ben net via google op jullie site gekomen. maar geef jullie groot gelijk hoor met voerende mensen op de foto zetten. ikzelf ben van plan om binnenkort ook te gaan en zal ook zeker hetzelfde doen.
mooi excuus om te vertellen dat ze tam zijn, maar dat zijn ze gemaakt door de voerende mensen.

verder erg mooie fotos!!

groet Jaap

Anoniem zei

Hello there! Quick queѕtion thаt's entirely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My site looks weird when browsing from my iphone 4. I'm tгyіng to fіnd a
templаte or plugin thаt might be аble to corrеct this issue.
If you haνе any suggeѕtions, ρleаse ѕhaгe.
Thanks!

http://www.guardian.сo.uk/dіscussion/usеr/cсtvsecurityρros
Also visit my page ; http://www.guardian.co.uk/discussion/user/cctvsecuritypros