zondag 4 oktober 2009

Stormachtig wandeling

Vanmorgen kwamen we pas om 09:00 aan bij ingang Het Pannenland.
Onderweg bleek dat een stuk N206 was afgesloten en moesten we een aardig stuk omrijden.
Erg jammer en zonde van de tijd, maar dat kan nou eenmaal gebeuren.
Het was mega druk op de parkeerplaats op Het Pannenland want blijkbaar was het de Nordicwalking dag van één of andere wandelvereniging.
Gelukkig werd het een stuk rustiger naar mate we verder het AWD introkken.
Wel stond er erg veel wind waardoor het zo vroeg in de morgen best wel fris was.

Op het Pannenland zien we deze zwam, even snel een
foto maken :-)


Veel bundelzwammen vandaag in het AWD, prachtig.


Hier nog wat mooie exemplaren, altijd weer een mooi
gezicht om dat zo in het bos te zien staan.


Nog steeds op het Pannenland zien we dit kluitje
bundelzwammen tussen de struiken staan.


Op een heel smal pad met een aantal omgevallen bomen
bij het Vinkenveld ziet Janny deze bundelzwammen met
de verrekijker tussen de bomen. We banen ons een weg
door de takken en schieten dit plaatje terwijl twee
damherten naar ons staan te kijken.


We wandelen lekker door en komen op de grens tussen
het Renbaanveld en het Middenveld terecht.
De lucht werkt mooi mee dus even een landschapfoto.


Hier zien we het nieuwe schrikdraad waarmee ze een
stuk Middenveld hebben afgezet.


Bij de nieuwe wildroosters op het GrootSprenkelveld
staat dit bord met een uitleg over het afzetten van het
gebied.


We horen het typische geluid van een roofvogel boven
ons hoofd. Het is geluid komt van deze mooie Buizerd.


Het zonnetje schijnt en hier lopen we lekker uit de wind.


Midden op het pad stuiten we op deze Crimescene.
Na wat sporenonderzoek blijkt dat de batterijen van
deze spitsmuis leeg zijn.














Aan de overkant van het water zien we een grote groep
damherten liggen, en dit meethuisje. Terwijl we daar staan
zien we een groep herten het water inspringen, maar
veel te ver weg om een plaatje te schieten. We balen
stevig dat we dat fenomeen niet konden vastleggen.


We lopen door en zien rechts van ons een groep herten
uit de bosjes komen en meteen in het water springen.
Gelukkig stond mijn camera nog in de sportstand en
kan ik een hele lading jpg's schieten.


Achter elkaar springen ze het water in en zwemmen
naar de overkant. Ik schiet vrolijk verder want dit zie
je niet elke dag voor je neus gebeuren.


Prachtig om de kracht van deze dieren te zien als ze uit
het water de kant op springen. Super!!!


Deze twee gaan op de rem als ze ons zien staan. Ze
blijven even staan kijken en gaan dan terug waar ze
vandaag komen. Jammer denken we, maar het is nog
niet afgelopen.


Even later zien we de twee weer achter ons en ik breng
mijn camera weer in stelling terwijl het eerste hert
voorzichtig het water in gaat.


Het eerste damhert zwemt naar de overkant en het tweede
hert is een minder voorzichtig type.










Nummer twee neemt een aanloop en duikt vol overgave
het kanaal in. Ik heb nog zo gezegd, geen bommetje!!


Een prachtige landing en het water spat hoog op. De
adrenaline giert wel even door je aderen als je dit unieke
schouwspel staat te bekijken en gelukkig ook te fotograferen.


Achter elkaar zwemmen ze naar de over aan onze kant
terwijl de koeien op de achtergrond meekijken ;-)


Het tweede hert komt druipend uit het water geklommen,
ze springen over het schrikdraad en verdwijnen in de
struiken.



Ik heb een hele reeks plaatjes geschoten van deze prachtige damherten acties.
Met een grijns op het gezicht wandelen we op ons gemak de laatste kilometers terug naar de auto, deze dag kan niet meer stuk!!
Ik heb nog een aantal zwammen kunnen fotograferen onderweg naar de uitgang, maar die ga ik later deze week nog plaatsten.

7 opmerkingen:

de schoonheid van de natuur zei

Halo Peter
Dat zijn weer super foto’s van die damherten over het water
Perfecte Aktie foto’s maak je maar heel weinig mee dus als je zo iets fotografeert stroomt de adreline door je heen
Dieren fotograferen vind ik het mooiste wat er is je weet nooit wat ze gaan doen en het is altijd onverwachts.
Groetjes Herman.

Miranda zei

Jeetje ... ik ben stiekem wel een heel klein beetje jaloers hoor ... wat een mooi moment en wat een schitterende foto's met de herten die in en over het water springen. Helemaal top!
Groetjes, Miranda

Unknown zei

Ja..Geweldig zo'n moment...wat een serie!
Maar ook de Buizerd en de paddo's.
En dat je een stuk door noordwijk moest...(ik ook op zaterdag)dat was lastig..en kost tijd.
Nou had ik er meer last van op de terugweg...toen stond er een hele file voor de stoplichten.
hopelijk is het de 11de over.
Maar met zo'n wandeling..en zoiets unieks , maakt de dag weer goed.
Gr Henk

Ghtia zei

Oh, wat een mooie foto's, die slootje springende herten, echt een gaaf gezicht, en ook je paddestoelen mogen er weer zijn, net zoals de landschaps foto's. En het is jou wel gelukt een buizerd mooi op de foto te krijgen. Ik heb er vorige week in Limburg heel veel gezien en gehoord, maar geen een fatsoenlijke foto.
Ik kijk uit naar zondag, als het weer meewerkt, beloofd het een prachtige dag te worden vol mooie natuurmomenten.

Arjen zei

Wat een prachtige wandeling.
De actie van de herten over en door zijn prachtig.
De buizerd heb je er ook mooi opstaan,blijft mooi deze vogels boven het AWD te zien vliegen.

Groet Arjen

Ghita zei

hoi Peter en Janny,
Bedankt voor jullie reactie op mijn laatste logje. Ik heb jullie inderdaad gemist vorige week bij de wandeling, maar ik begreep van Henk dat het iets met de gezondheid (ziekenhuis?) was. Ik hoop dat alles nu goed gaat en dat ik binnenkort weer van jullie wandelingen kan meegenieten door middel van de foto's

groetjes Ghita

rhona zei

Via via bij je terecht gekomen, wat een prachtig verslag en mooie serie foto's van de AWD, ik heb genoten