maandag 5 april 2010

Lente in de AWD

Het was vandaag erg druk in de AWD.
Volle parkeerplaats waar we nog net en plekje konden vinden voor de auto.
De kaartjes automaat bij de ingang was weer eens defect, hierdoor loopt Waternet honderden of misschien wel duizenden euro's mis dit paasweekend. Genoeg geld om de parkeerplaats op het Pannenland te repareren.
Een gevalletje wanbeleid als je het mij vraagt en niet echt eerlijk tegenover de betalende wandelaars die de moeite doen om een jaarkaart te kopen terwijl iedereen gewoon gratis naar binnen mag.
Maar het is een mooie dag, dus gewoon naar binnen en lekker wandelen. :-)

Het is lente en dat is overal in de AWD goed te zien.
De bomen komen weer tot leven en overal zie je jonge
dieren lopen of zwemmen. De bladeren barsten uit hun
knoppen en het wordt langzaam maar zeker weer groen.

De vogeltjes beginnen weer te fluiten en dat maakt het wat
makkelijker om ze te vinden en te fotograferen.
Waarschijnlijk een Heggenmusje. (Tip van Loes)


Onderweg dwars door de duinen komen we een bijna
onzichtbare bunker tegen. De rijksdriehoek GPS coördinaten
van deze bunker zijn 096.796 x 482.663


Verderop komen we weer een bekende vos tegen
Ze loopt te bedelen en als ik ga zitten dan komt ze even
aan mijn rugzak snuffelen, waarschijnlijk ruikt ze de salami
op mijn brood :-) Helaas voor de vos, want wij voeren
geen vossen.


Als je niets krijgt dan ga je gewoon met je rug naar de
bezoekers zitten :-)


En even een stevig robbertje bijten en krabben.


Als je jezelf afvraagt waarom zo'n vos een rugzak vos
is geworden, dan zie je hier het antwoord. Ik wil deze
meneer dan meteen even nomineren voor de Gouden Eikel
trofee van deze week. Jammer dat deze mensen niets snappen
van de natuur en de daarin levende wilde dieren.
De eerste de beste stroper kan deze vos met het grootste
gemak en weinig inspanning om zeep helpen en zijn vossenjasje
voor de open haard leggen.


De futen zijn weer terug! Prachtige vogels zijn het.


We komen weer paddenstoelen tegen in de koeienpoep.


Veel damherten komen we vandaag niet tegen en een
aantal zijn hoogzwanger. De vacht schoon houden
hoort er ook bij.


Het kijken naar deze prachtige dieren gaat nooit vervelen.


Mijn oog valt op een knal oranje frummeltje in een eikenboom.
Het is een kleine Trilzwam.


Ook de Judasoren komen weer tevoorschijn. Het blijven
aparte zwammen.
.

Deze Koolmees blijft voor de verandering eens een tijdje
stilzitten. In ieder geval lang genoeg om het te fotograferen.


Ook dit blijft prachtig om naar te kijken. Ongelooflijk
dat dit straks de groene bladeren worden die het zonlicht
op moeten gaan vangen.


Bij de parkeerplaats zie ik deze Pimpelmees zitten.
Het is een hele kleine en hij blijft even poseren.














En dan zijn we weer aan het einde van de wandeling door de AWD.
Af en toe was het een beetje fris, maar de warmte komt er weer aan en dan kunnen we weer uren lang zonder jas door de bossen en duinen wandelen.
Iedereen bedankt voor de reacties op de vorige wandelingen.

10 opmerkingen:

Miranda Bos zei

Hoi Peter en Janny,
Wat een heerlijke wandeling hebben jullie gehad en mooie foto's ook weer gemaakt! Alles wat weer langzaamaan in bloei komt ... dat geeft een heerlijk lentegevoel. En die man die de vos zo voert ... wat een onbenul ... die heeft inderdaad geen verstand van hoe het werkt in de natuur! Ik kan me daar ook erg boos over maken, voeren van wilde dieren doe je gewoon niet, klaar uit!

De vogelfoto's zijn ook erg mooi gelukt, bij mij blijven ze nooit lang genoeg stilzitten :-)

Fijne avond nog en een goede week!
Groetjes,Miranda

Loes Belovics zei

Hoi Peter en Janny,
Bij het kijken naar jullie wandeling ontstond in mijn hoofd een reactie, maar die heeft Miranda intussen al helemaal verwoord! Daar sluit ik me dus eenvoudig bij aan.
Komend weekend kan ik ook weer naar de AWD en ik verheug me er nu al op!
Groetjes, Loes

Loes Belovics zei

't Vogeltje is denk ik een heggenmusje

Unknown zei

Hoi Peter En Janny
Wat een heerlijke Lente wandeling.
En weer genoeg gezien zo te zien.
En met de vossen...(de Rugzakvossen)...Als er meer fotografen komen..dan peer ik hem.
Het is net zo als bij de bronst.
Teveel mensen...Nou dan ga ik maar snel ergens anders heen.
Prachtige foto's weer
Gr Henk

de schoonheid van de natuur zei

Hoi Peter en Janny,
Wat een heerlijke wandeling en een mooi verslag mooi die vos
groetjes Herman versteeg.

Malou/Ria zei

Echt te zot voor woorden he
Laten mensen toch eens gewoon genieten zonder dit soort ongein te doen
Wij hopen van de week weer een lekker dagje te doen in het AWD

Ghita zei

Hoi Peter en Janny,
Prachtige wandeling, mooi die vogeltjes, je hebt ze er goed op gekregen. Mij gaat het wel steeds beter af, maar het blijft lastig.

Maar hee, die man die de vos voert, heb je daar iets van gezegd.
Ik denk dat ik hem aan zou spreken, op een vriendelijke manier (je weet maar nooit hoe zo iemand reageert).
Ik wordt gewoon kwaad als ik dat zie op jouw foto, zijn mensen dan zo dom om die dieren te voeren.

Ik heb gisteren genoten van een lange wandeling in de AWD. Ook de rugzakvos was van de partij,het leverde mooie foto's en een dubbel gevoel op.

Misschien gaan we vrijdag nog even.
groetjes Ghita
Oh, en ik weet het zeker, dat vogeltje is een heggemus.

Ria B zei

Volgens mij ben ik die man vandaag tegen gekomen !!
Ik heb hem vandaag niet zien voeren
Stom stom maar ik zeg er dus wel iets van , dat deed ik vandaag tegen een echtpaar die ik tegen kwam en die de vos dus ook uit de hand laat eten....hondenkoekjes !!
En als je er dan iets van zegt dan krijg je de zoveelste variant van de vosjes die opgevoed zijn door de boswachter en heus waar want hij heeft het zelf verteld ......
Weer is het me niet gelukt om de vogels erop te krijgen
Nou ja dan kom ik gewoon hier weer even langs whahaha

Franscanon40d zei

Er ligt me een verhaal bij dat er ooit ook op de nationale veluwe park een vos werd gevoerd. Die hebben ze moeten afschieten omdat ie te brutaal werd. Die dook toen rustig kinderwagens in. Hmm.. jah. ik ben er dus ook geen voorstander van om ze te voeren. ik laat het ook vrij duidelijk merken dat het niet mijn stijl is van natuurfotografie.

Groet,

Frans

Ria(Malou) zei

Vandaag ben ik dus ook mensen tegen gekomen die volop aan het voeren waren
Beide vosjes hadden de pens vol !!
En de houding van die mensen hield mij tegen om er iets van te zeggen
Jammer is het dat mensen niet kunnen genieten van alles