woensdag 4 augustus 2010

Laat in de middag in de AWD

Op de hoofdpagina net onder het plaatje heb ik een pagina toegevoegd met de naam "Mijn favoriete foto galerij" en de naam spreekt voor zich.
Gisteren kwamen we rond 16:00 aan op de parkeerplaats bij ingang De Zilk, we pakken de rugzakken en de apparatuur en gaan op pad richting het PaardenKerkhof.


De gelopen route. 

Op het PaardenKerkhof komen we een damhert tegen met wat versiering op het gewei. Hij komt net uit het varenveld gelopen. In dit stukje AWD vind je heel veel varens op de open velden en in het bos. 


Ook hier is het landschap prachtig om te zien, alleen hoor je hier het verkeer van de N206 op de achtergrond.


Deze groep damhert heren lijken geen last te hebben van het verkeerslawaai.


Na een tijdje hebben ze genoeg van onze belangstelling en vertrekken ze om verderop weer in de schaduw te gaan liggen. Het is prachtig weer en best wel warm dus een beetje schaduw is dan welkom.


Hier zijn we op het stuk wat Sasbergen heet volgens mijn kaart, het ligt vlak naast de Vogelaardreef.


In het veld groeien bloemen en de heide begint ook te kleuren.


Nog een stukje Sasbergen landschap voordat we het bos in gaan.


Het bos staat vol met hoge varens zoals je hier en op de volgende foto kunt zien.


Heel apart met deze lichtinval.


Een gehakkelde Aurelia zit in het zonnetje op het pad vlak naast het zweefvliegveld.


Dit is het zicht vanaf het uiterste puntje van het Oosterkanaal.


De konijnen komen weer tevoorschijn om te eten.


Op een heuvel op de Westhoek komen we deze damhert heren tegen die er meteen weer vandoor gaan.


We gaan hier het avondeten nuttigen. Een heerlijk vers tomatensoepje, broodjes met verse gerookte zalm en wat toost na met lekkere kaasjes en filet americain. En dan nog de zon en dit uitzicht, wat wil je nog meer?


Na het eten vertrekken we richting de oude Haasvelderweg. In de verte zie je de kudde grazende schapen.


De oude Haasvelderweg.


Op De Wouwen zien zien we een gewei boven een heuveltje uitsteken. Hier liggen een aantal damhert heren in de late middag zon te relaxen.


Op het pad zien een een bloederige massa liggen. Wat nader bekeken blijkt het een nageboorte van een koe te zijn. Het ziet er in ieder geval bizar uit.


We beklimmen onze favoriete uitkijk heuvel en hebben ook hier weer een mooi uitzicht op de prachtige omgeving. De zon begint langzaam onder te gaan en dat geeft een mooi gouden gloed op het Vogelenveld.


Een koe is in haar eentje aan het grazen op het veld.


We weten dat je hier met wat geduld wel een ree kan spotten en inderdaad zien we er één na 20 minuten wachten. Ik daal van de heuvel af en ze krijgt mij pas in de gaten als ik al een paar plaatjes heb kunnen schieten.


We moeten naar de uitgang en doen dat via het FranseVlak. Ook hier zien we veel damhert heren die elkaars gezelschap opzoeken. Nu nog wel, tijdens de bronst zijn ze minder vriendelijk tegen elkaar.


Verderop nog een groep.


Hoe verder de zon zakt, hoe mooier het licht en de lucht wordt.


Naar dit soort luchten kunnen wij uren kijken.


Tja, wat moet je hier nou nog van zeggen.


Vlakbij het Oosterkanaal draai ik mij nog een keer om en schiet dit plaatje.














We gaan snel op weg naar de uitgang voordat het te donker wordt. Dit was weer een topdag om te wandelen in dit mooie stukje natuur aan de Nederlandse kust.
De volgende wandeling wordt vrijdag ochtend heel erg vroeg :-)
Iedereen nog bedankt voor de leuke reacties op de vorige uploads.

Groet,
Peter en Janny

9 opmerkingen:

Miranda zei

Hoi Peter en Janny,
Wat toevallig ... ik was er gisteren ook rond dezelfde tijd en in het zelfde gedeelte van de AWD! Ik heb wel twee mensen zien zitten boven op een "top" maar misschien waren dat wel twee anderen :-)
Die ree is super mooi, die heb ik helaas niet mogen zien gisteren. Er waren inderdaad wel heel veel konijnen, dus met hun grootte van de populatie is niets mis :-)
Groetjes en fijne avond!
Miranda

Joop Zand zei

Dag Peter en Janny

Een bijzonder mooie route....ik heb er zelf ook al gedeeltes van gelopen....de bijgevoegde opnames zijn weer fraai hoor,
het is weer genieten van die mooie AWD.
dank dat jullie dit met ons willen delen.

groet, Joop

Miranda zei

P.S. Waar hebben jullie nageboorte gevonden? Het kalfje lag in de buurt van 't Ouwe Huis (ik kon de Wouwen die jullie omschrijven zo gauw niet vinden op de kaart). Ben benieuwd of het de nageboorte van dit kalfje is geweest ...

Groetjes,Miranda

Miranda zei

Ooh, het vogelenveld is toch nog wel een stukje lager dan waar ik het kalfje zag liggen. 't Ouwe Huis ligt onder de Lindbergheweg net onder de twee paddenstoelen zeg maar als je op de kaart kijkt (stukje groene route). Ben benieuwd of jullie en mijn vondst bij elkaar hoorden .... ik hoop nog terug te horen van het Noord Hollands Landschap of het kalfje het heeft overleefd, volgens iemand bij de Grasduinen die ik ook gemaild had, is er in ieder geval wel iemand gaan kijken naar het kalfje...
Bedankt voor je mailtjes terug!
Fijne avond!
Groetjes,Miranda

de schoonheid van de natuur zei

Hoi Peter en Janny,
Je hebt weer er mooie foto’s.
Jullie hebben veel mannetjes damherten gezien zeg’
Zeker weer blij dat jullie weer in de AWD lopen.
Groetjes Herman versteeg.

Incanto Images Fotografie zei

wat lopen jullie toch altijd een mooie route waarin jullie veel moois zien, veel mannekes onderweg tegen gekomen wat zijn ze toch mooi..dank je wel voor het genieten van je verhaal en foto's..
Groetjes Von

Unknown zei

Hoi Peter en Janny
Dat heeft Miranda dus ook gezien..Jullie hebben elkaar mischien net misgelopen.
Wel gaaf dat je daar de Ree zo mooi op de foto kon zetten.
Een Ree is altijd geweldig om tegen te komen...Maar het is ook lastiger om ze te naderen dan damherten.
Prachtige wandeling...En de varens zijn nu op dit moment wel erg mooi.
Het doet gewoon wat buitenlands aan.
Een heerlijke wandeling.
En voor Vrijdag...Een mooie wandeling gewenst.
Gr Henk

Loes Belovics zei

Prachtige wandeling hebben jullie weer gemaakt, mooie landschapfoto's met prachtige luchten, daar houd ik erg van.
Veel damhertmannetjes hebben jullie gezien, ze zijn zo schitterend nu met die grote geweien, geweldig!
En het avondeten, dat klinkt erg lekker!
Jullie genieten zo te zien goed van je vakantie, ga zo door.
Leuk idee trouwens om je favoriete foto's bij elkaar te zetten, maar het lijkt me erg moeilijk om uit zoveel mooie fotó's een selectie te maken.
Groetjes
Loes

Ghita Carpediem zei

Geweldige foto's.
Die damherten in dat late licht, prachtig. Ik heb weer genoten van jullie foto's. DAt was een mooie wandeling, met ook nog een ree als beloning.

groetjes Ghita