zondag 22 november 2009

Landgoed Vogelenzang

Vandaag eens niet de AWD, maar landgoed Vogelenzang.
We zijn daar een tijd niet geweest en we weten dat er veel paddenstoelen te vinden zijn op het landgoed.
Gelukkig dat we eens een keer op zaterdag zijn gaan wandelen, want het weer was super te noemen.
Het lijkt wel zomer i.p.v. herfst.

Achterin het landgoed ligt dit stukje natuur. Hier werd
1,5 jaar geleden een vrij grote houten woning gebouwd.
Vandaag was er geen spoor meer van het huis te vinden?
Heel vreemd! Achteraf blijk dat dit huis hier neergezet was voor de film "de laatste dagen van Emma Blank" van Alex van Warmerdam. Dat huis is voor die film gemaakt en na de opnamen afgebroken.












Het landgoed is open voor wandelaars, er zijn hele
mooie plekjes te vinden en het staat vol met prachtige
oude bomen.












Dit is aan de andere kant van het hek in de AWD.













Ook aan de andere kant van het hek. Het boompje staat
op een hoge heuvel en steekt mooi af tegen de blauwe
lucht.


Op het landgoed ligt deze haan tussen de wortels in de
zon. Als wij langs lopen staat hij even op.














Net voorbij de haan staan deze bundelzwammen in de
berm.













We lopen het bos op het landgoed in en zien deze kleine
Mycena's uit de bladeren steken.














Nog een zwam waarvan ik de naam niet weet.


Nog meer kleine Mycena's .













Op een losliggende tak groeien deze piepkleine oor
zwammen. Dit is de eerste keer dat we zulke kleine
Witte Oorzwammetjes (Crepidotus) zien.















Janny ontdekt deze Biefstukzwam. Het is een oudje
maar je kunt nog goed zien waar de naam vandaan komt.














Op een omgevallen boom zien we knoopzwam.
Ook nog niet eerder gezien, dus is dit voor ons weer
een bijzondere ontdekking.














Judasoor op een stukje losliggend hout.
















Dit is een Fluweelboleet en een flinke.














Ik denk dat dit Dennenvlamhoed is, maar weet het niet
zeker.














Weer een heel klein zwammetje waarvan ik de naam
nog moet opzoeken. Wel weer prachtig om te zien.
Het is waarschijnlijk een Waaiertje.















Echte Elfenbanken. Niet zeldzaam.














Op het landgoed lopen een stuk of 15 Damherten rond.














Dit mooie donkere exemplaar blijft lang genoeg staan
om te fotograferen.














Onderweg zijn we nog een leuk stel tegengekomen die
beide van fotografie houden. We zijn nog een tijdje met
ze opgetrokken, het is leuk dat ze dezelfde hobby
en liefde voor de natuur hebben!!














Een houtzwam op een omgevallen boom en een heel
apart exemplaar. Een Dikrand Tonderzwam.














Nog een aantal Stuifzwammen op een kluitje.














En dan ziet Bollenmeisje deze Houtknotszwam staan op een boomstam.
Niet iets wat je elke dag tegenkomt, dus ook hier zijn
we weer erg blij mee!!















Tja, ook dit komt voor in de natuur. De voorste koe is
moe en de andere koe duwt hem vooruit.














Ik ga bijna op deze mega kleine paddenstoeltjes staan
Het is dat ik toevallig naar de grond keek, anders zou
ik ze nooit hebben gezien. De natuur op zijn mini mooist. :-)
Voor zover ik weet zijn het Mosklokjes.














Bij de parkeerplaats op het Pannenland lopen een aantal
pauwen rond. Jammer van het hek op de achtergrond,
maar je kunt niet alles hebben :-)
















Het was weer een geslaagde wandeldag met mooie uitzichten, paddenstoelen, dieren en mede wandelaars!
We snappen nog steeds niet waar dat splinternieuwe huis gebleven is wat op het landgoed?
Misschien was de vergunning niet in orde en moest het weer worden afgebroken?
En zo blijf je soms met een raadseltje zitten :-)

9 opmerkingen:

Miranda zei

Hoi Peter en Janny,
Prachtige paddenstoelen weer! Vooral de foto van de ruige aardtong (wat een aparte naam!) en van de judasoor is erg mooi.
Het valt me op hoe mooi de paddenstoelen nog zijn daar, op de meeste plekken zijn ze toch al een beetje op hun retour vind ik ...
Groetjes en een fijne zondag
Miranda

de schoonheid van de natuur zei

Halo Peter
Je hebt weer mooie foto’s gemaakt
Landgoed vogelgezang is er mooi ik zie dat je
Je website ook hebt verandert (aangepast)
GR Herman.

Ghita zei

Dat is zeker een aanrader, landgoed Vogelenzang. Ziet er prachtig uit daar. En wat heb je weer een verscheidenheid aan paddenstoelen gefotografeerd.
heel mooi.

Unknown zei

Ja..Ik ga ook voor de aardtong...En dat nieuwe huis..Ik neem aan dat je dat mooie huis bedoeld...i.p.v. de bocht rechtdoor ..het weiland in.
Als dat zo is...?
Volgens mij een kapitale vila.
Kapitaalvernietiging!
Zeker geen bouwvergunning?
Gr Henk

Anoniem zei

Hoi Peter
Het houten huis op landgoed Vogelenzang was het decor voor een film
Groet Paul

Anoniem zei

Als je je afvraagt waar dat huis is?
Kijk maar de film "de laatste dagen van Emma Blank" van Alex van Warmerdam. Dat huis is voor die film gemaakt en na de opnamen afgebroken. Ik kwam op deze site terecht nadat ik de film had gezien en nieuwsgierig was naar waar deze film was opgenomen.

Juda

AWD-daytona zei

Hoi Juda,
Bedankt voor je reactie! :-)

groet,
Peter

caspar sanitz zei

vandaag was ik voor het eerst op landgoed vogelenzang. de kennemerduinen ken ik heel goed en vond het vreemd dat ik het zwarte huis van emma blank niet herkende. nu pas snap ik waarom. het stond op landgoed vogelenzang. maar.. ik heb niet kunnen achterhalen waar het precies gestaan heeft. kan iemand een duidelijke "routebeschrijving" geven?

AWD-daytona zei

Caspar, dat zou ik wel willen, maar ik heb verder geen mogelijkheid om contact met je op te nemen omdat je geen blog hebt en ik jouw emailadres niet heb. Als je even rechtsboven aan deze pagina op "mijn volledige profiel weergeven" dan vind je daar een link naar mijn emailadres.

Groet,
Peter