maandag 22 november 2010

Noordhollands Duinreservaat PWN

Zondag komen we rond 11:45 aan op het Noordhollandse Duinreservaat dat wordt beheerd door het waterleiding bedrijf PWN. Het is alweer een jaar geleden dat we hier voor het laatst waren en we hebben zin in de wandeling.

De gelopen route van zondag 10 km.

Het wandelen in het Noorhollandse duinreservaat is niet gratis, niet bij elke ingang staat een kaartautomaat. In ons geval kunnen we dagkaarten kopen bij de snackbar aan de overkant van de parkeerplaats. Een jaarkaart kost hier 10 euro.









We gaan op pad en komen al meteen op een leuk laantje terecht. De zon schijnt en het is heerlijk wandelweer.


Wat dit voor een paddo is weet ik niet. Ik zie deze soort voor het eerst en kan hem ook niet vinden op het internet. Er komt wel wat poeder uit als je hem aanraakt, net als bij de stuifzwam.


Een stukje verder zien we deze Peperbus, het is een Aardster soort.


Ook hier barst het van de Trilzwammen, deze heeft wel een heel mooie kleur.


Al snel zien we niet veel mensen meer, dat is het grote voordeel van een GPS. De meeste wandelaars blijven op de hoofdpaden en dat komt een rustige wandeling wel ten goede. :-) Wij kunnen ook in onbekende gebieden overal wandelen zonder te verdwalen.


Het Noordhollandse duinreservaat is ook een pracht gebied waar je zeker eens moet gaan kijken.


Die kale bomen hebben wel wat als je ze zo tegen die blauwe lucht af ziet steken.


Omdat het nog vochtig is ruikt het heerlijk in de dennenbossen.


Een vinkje dat lang genoeg blijft zitten om hem te kunnen fotograferen.


We komen aan in een prachtig duingebied. Hier moeten Schotse Hooglanders en paarden rondlopen, maar tot nu toe zien we alleen hun poep liggen.


Het mag duidelijk zijn in wiens gebied we ons bevinden. :-)


Overal waar je komt zie je dit soort informatie borden staan en zo krijg je een goed beeld van wat PWN hier zoal doet.


Berken in de zon en onder een blauwe hemel doen het altijd goed op een foto.


Dennenbomen trouwens ook. :-)


En dan komen we een aantal Schotse Hooglanders tegen. Een joekel van een stier en een kalfje.


Het kalfje is nieuwsgierig maar blijft op afstand.


De jaarling links is een dondersteen. Ik sta een meter of drie van hem vandaan als hij begint te loeien en mijn kant op komt hollen. Hij is net iets te groot om mee te spelen, dus sta ik binnen 2 seconden achter een boom. :-) De andere twee wandelen rustig weg in de richting van de duinen waar wij net vandaan komen.


We vervolgen onze weg en horen en zien veel Pimpelmezen in de bomen om ons heen.


Zo'n 500 meter verder liggen een aantal Hooglanders midden op het pad. Deze zijn wat ouder en liggen niet wakker van een kerel met een camera.


Wat bij deze erg opvalt zijn de kleine voetjes in vergelijking met het zware lichaam.


Boven een klein dennenbos zweeft een Buizerd.


Dit zijn de dennenbomen waarboven de Buizerd zojuist rondvloog.


Dan komen we eindelijk wilde paarden tegen. Dit is het veulen, moeder staat tussen de bomen en is moeilijk te fotograferen.


Als ze bijna bij ons is, loopt het veulen van het pad en verdwijnt ook tussen de bomen.


We zijn ongeveer nog 1 kilometer van de parkeerplaats verwijderd als we deze dikke Mees zien zitten.


De zon staat ondertussen behoorlijk laag en laat een mooie gloed vallen op de bomen van deze doorkijk. Aan het eind slaan we rechtsaf en komen dan na 200 meter weer op de parkeerplaats.















Als je hier komt wandelen merk je pas hoe verwend je bent geworden door het wandelen in de AWD.
Hier lopen geen damherten een reeën rond, maar de hooglanders en paarden maken weer een hoop goed :-)

Iedereen nog bedankt voor de reacties op de vorige uploads!!

Groet,
Peter en Janny

13 opmerkingen:

Nieske's fotosite zei

wat een mooi serie weer en een pracht gebied, daar moet je voor betalen dus...
prachtige heldere opnames
leuk als je met je 2en de zelfde hobby hebt...
prachtig hoor...

Nieske

Sarie zei

Leuk, zo kom je weer eens andere dieren tegen.
Ook daar is het mooi!
leuk om mee te kijken naar jullie mooie foto`s,
groetjes Greet

Loes Belovics zei

Weer eens wat anders dan de AWD, de Hooglanders en paarden zijn ook altijd leuk om te zien, maar als ze op je af rennen wordt het idd minder leuk :)
Ik heb hier in de duinen wel eens gefietst, een mooi gebied, maar niets haalt het bij de afwisseling van de AWD!
Groet Loes

Joop Zand zei

Dag Peter en Janny

waren jullie zo dichtbij mijn huis ( Heemskerk ), ik zie bekende plekjes en hele mooie opnames.

Groetjes, Joop

overal is het mooi, maar mijn voorkeur gaat toch naar de AWD.

Miranda zei

Wat een prachtig en mooi gebied is dit! Het ziet er erg mooi en jullie foto's zijn ook weer erg geslaagd.
Groetjes en fijne dag!
Miranda

Incanto Images Fotografie zei

ook het bewandelen van een ander gebied is wel weer eens leuk. Ook hier hebben jullie prachtige foto's weten te maken, wat ben je blij met een dikke boom op dat moment..En de GPS heeft mij ook al een paar keer weer thuis gebracht. Ik ga ook niet meer zonder op pad.
Maar de route zo op internet dat is toch wel heel leuk om te zien. Dat komt ook op mijn lijste om dat eens uit te zoeken hoe dat moet..
Weer een fijne blog om te lezen en te volgen..
Groetjes Von

de schoonheid van de natuur zei

Hoi Peter en Jenny
Wat een mooi gebied is dat daar je hebt weer mooie landschap foto’s.
Groetjes Herman.

Arjen zei

Ook een mooi natuurgebied zo te zien.
Zijn weer prachtige foto's.
Kun je jou routes die je loopt nog ergens vinden voor de gps?

Groet Arjen

Unknown zei

Hoi Peter en Janny
Prachtige foto's..En een ander gebied dan het AWD is wel eens lekker. Maar het AWD..Ja dat blijft heerlijk. Soms denk ik "Ik ga vandaag eens naar een ander duingebied"..Maar er komt maar weinig van.
Hooglander en Paarden..Ze zijn mooi..Maar ik heb wel gezien in de OVP..Hou afstand :)..
Mooie wandelng
Gr Henk

Ria B zei

Volgens mij hebben jullie de kaart gekocht bij de patatoloog.
Dit duingebied ziet er toch weer anders uit dan boven Castricum. En natuurlijk ook weer anders dan hier in IJmuiden.....hier is de toegang trouwens gratis.
Hier lopen geen jonge kalven , alleen maar volwassen hooglander koeien ....en ossen..dus ja geen kleintjes whahaha
Mooi afwisselend log

Ghita zei

Ik heb deze log even gemist.
Ook weer een mooie serie, leuk om dan eens een ander gebied te zien. De Schotse hooglanders vind ik prachtige dieren, en ook de konikspaardjes zijn leuk om tegen te komen.
Okee, het is geen AWD, maar toch ook de moeite waard. Ik ga er ook nog wel eens heen.

groetjes Ghita

RVDaalen zei

Hallo Peter en Janny,

Leuk om eens een wandeling te zien, van een ander natuurgebied dan de AWD. Je laat aan de hand van deze opnames goed zien hoe mooi dit gebied ook is, vooral de Schotse Hooglanders en Konikpaarden opnames zijn fraai om te zien.

Ik heb weer genoten van jullie wandeling, en kijk uit naar jullie volgende blog (AWD?).

Groeten,

REmco

Anoniem zei

Hoi,

leuk jullie even gesproken te hebben tijdens het schuilen voor de regen in de AWD (bij de vosjes).

Zelf woon ik naast het Noordholland Duinreservaat en ik vind het daar prachtig en er lopen daar wel wat damherten rond (bij Heemskerk) je moet alleen erg goed zoeken, het zijn er maar zes :-) Roerdompen en ijsvogels zijn er makkelijker te spotten. Toch pak ik meestal de auto om een middagje in de AWD te zoeken naar de herten, vossen of een ree.

Jullie blog staat nu ook bij mijn favorieten.

Groetjes Pim
http://www.flickr.com/photos/11242418@N08/