dinsdag 14 juli 2009

Warm, maar de moeite waard!

Het was vandaag weer een mooie dag om rond te struinen in de AWD duinen.
Vanwege de hoge vochtigheidsgraad was het erg benauwd en warm op de open vlakte en de gps gaf een luchtdruk van 1010 millibar aan.
Er was veel wild te zien en ook de zwammen en paddenstoelen steken door het warme regenachtige weer de kop weer op.
Dus was er weer veel te zien in dit prachtige natuurgebied!


Dit stukje natuur bij het pannenland heb ik in alle jaargetijden
gefotografeerd en het gaat nooit vervelen want het ziet er
steeds weer anders uit.












Soms heb je het gevoel begluurd te worden tijdens je
Wandelingen :-)








Vlakbij het Vinkenveld stoppen we even om wat te eten
en drinken, terwijl we van dit uitzicht genieten.












Op het Middenveld zien we twee Damherten met grote
geweien lopen tussen de bomen.
Als ik probeer in een goede positie te komen om ze te kunnen
fotograferen zijn ze ineens verdwenen.
Ik loop net iets te ver door en sta ineens oog in oog met dit
Damhert die onder een boom is gaan liggen.













In hetzelfde gebied komen we deze moeder met jong tegen.












Janny ontdekt deze boom vol met Judasoren.
De meeste hebben hun langste tijd gehad, maar deze
ziet er nog mooi uit.












Tussen twee bomen door kan ik dit hert nog fotograferen.
Ze blijft rustig staan eten en maakt zich niet druk met die
warmte.













We weten wel zo'n beetje waar we bepaalde soorten zwammen
kunnen vinden en op zo'n plek vinden we deze Stinkzwam die uit
zijn ei is gekomen.

















Op het Vinkenveld leg ik nog even dit uitzicht vast












Dit prachtige jonge Damhertje is aan het spelen terwijl
moeder een stukje verderop staat te eten.













Ook weer een prachtig stukje Middenveld.










Als ik het goed heb is dit een dennenvlamhoedje.












Op de donderhoek komen we een hele kudde Damherten
tegen met daarin een stuk of vier jongen damhertjes.
Dit damhert was aan de overkant op de uitkijk gaan liggen
en slaat alarm.
Een beetje laat want ik sta de kudde al een tijdje te fotograferen.
als de hele kudde is verdwenen springt ze over het water naar
de overkant.




















































Donderdagochtend rond zonsopgang gaan we weer naar het AWD.

4 opmerkingen:

Erik en Johanna zei

Hoi hoi,

Wat een top foto's weer
vooral van dat hertje in het water
wat een geluk dat jij er net stond
met je camera...

Met vriendelijke duin Groet,
het team van Struinen door de duinen

Erik en Johanna zei

Je heb helemaal gelijk met betrekking tot de schoorlse duinen maar ik was er nog nooit geweest en had erover gelezen en dacht daar ook even kijken maar ik zei ook al tegen Henk het was er druk met fietsers, hardlopers en Nordicwalking fanaten.
Heel leuk natuurlijk maar je ziet er niets en als je iets ziet is het meteen weer weg Whahaahah

De groetsels weer bedankt voor de link naar onze site zal die van jou ook toevoegen maar zit nu op het werk (nachtdienst) en heb alleen twee egels een rat en een veldmuis gezien.

Ghita zei

Je hebt weer een mooie serie neergezet, vooral dat damhert dat over het water springt, mooie actiefoto.
Ik kijk alweer uit naar je foto's van donderdag.

Unknown zei

Prachtige foto's..En die stinkswam...Die heb ik nog nooit kunnen vinden.
Hij is heel mooi.
Het kalfje en de hinde is ook heel mooi..En voor zoiets moet je wel in deze tijd wezen.

Groetjes Henk