zaterdag 9 oktober 2010

Meijendel

Vrijdagmiddag gingen we toch weer eens naar Meijendel, maar deze keer naar het gebied waarvoor je moet betalen. De weerman had zon belooft, maar die komt vandaag niet opdagen en het is zelfs behoorlijk heiig in de duinen. Het is doodstil in de duinen, we komen maar twee personen tegen tijdens de urenlange wandeling.
We komen hier heel veel paddenstoelen tegen in dit toch wel mooie stukje natuur aan de kust maar het valt wat tegen dat we niet van de paden mogen :-)

De gelopen route.

Zelfs hoog boven in een boom slaan de paddenstoelen ook toe. In dit geval kleine Mycena's.


En dan zien we deze staan op een zeer lange steel. Ik weet niet wat dit voor soort is maar aangezien er vele honderden soorten paddenstoelen zijn en nog veel meer ondersoorten, is dat niet zo verwonderlijk. :-)


Een kleine Fopzwam.


Ook deze zwam kan ik niet benoemen, wel een hele mooie.


Een Trechterzwam.


De Kussenvormige Houtzwam.


We eten even een bammetje met een bakkie thee aan de waterkant. Het is hier heerlijk stil.


Op een veld midden in het gebied De Kijfhoek vinden we Slijmzwam (Myxomyceet) in het gras. Heel apart spul mag ik wel zeggen. De slijmzwammen (Mycetozoa) vormen een groep van merkwaardige organismen waarvan men lang niet wist waar ze thuishoorden. Tegenwoordig worden ze meestal in de Protista geplaatst, maar sommige auteurs beschouwen ze ook als een apart eukaryoot rijk (naast planten, dieren, schimmels en protisten).
Slijmzwammen komen veel voor, maar zijn meestal onopvallend. Een beperkt aantal soorten hebben een Nederlandse naam zoals Heksenboter, Bloedweizwam en Zilveren boomkussen.


Een Vliegenzwam.


De groene knolamaniet (Amanita phalloides) is één van de giftigste paddenstoelen ter wereld. De bijnaam voor deze paddenstoel is 'death angel' of 'death cap'. De verschijnselen van een vergiftiging openbaren zich pas na 12 tot 24 uur en dan is het voor het leegpompen van de maag al te laat. De diarree en maagkrampen verdwijnen na een tijdje weer. Periodes van ziek zijn wisselen af met periodes van zich beter voelen. Toch gaat de toestand langzaam achteruit en na enkele dagen verschijnen de sympotomen van een leveraandoening. Na 4 tot 5 dagen heeft het toxine de lever en de nieren ernstig beschadigd, de overlevingskans is dan nog erg klein. Jonge exemplaren zijn geheel door een eiachtige, vlezige beurs omgeven. Hier zie je nog een stukje onderaan de steel.


Een gewone Beurszwam als ik mij niet vergis.


Russula.


Mycena op een losliggende tak. Ik denk een langsteel Mycena, maar ook hier zijn heel veel ondersoorten van.


Nog een Vliegen zwam.


Een Kleine Parasolzwam. In Europa groeien 70 verschillende soorten Parasolzwammen. Rond Amsterdam komen zo'n 16 tal soorten voor.


Een Vezelkop, maar ook hier kan ik niet vinden welke ondersoort dit is.


Melkzwam.


En als laatste de ZwartPurperen Russula.


Vlak bij de parkeerplaats zien we dit beeldje staan. Het staat daar ter nagedachtenis aan de heer Victor Westhof (1916-2001) Hij werd vooral bekend door zijn bijdragen aan de vegetatiekunde en de natuurbescherming.























En dat was dan een stukje Meijendel. Het is best een aanrader om eens te gaan wandelen in het gebied Bierlap en Kijfhoek. Kaarten zijn verkrijgbaar in het bezoekerscentrum, er staan geen kaartautomaten.

Iedereen bedankt voor de leuke reacties op de vorige uploads!
Peter en Janny

7 opmerkingen:

Joop Zand zei

Fraaie serie hebben jullie ervan gemaakt.....leuk om zoveel soorten op de site te zien.

Groetjes en een mooie fotogenieke zondag gewenst, Joop

Miranda zei

Hoi Peter en Janny

Wat een prachtige serie paddenstoelen hebben jullie gemaakt ... erg mooi! Ook leuk om alle namen er bij te lezen!
Groetjes en fijne zondag
Miranda

Incanto Images Fotografie zei

een stevige wandeling moet dit geweest zijn. Wat hebben jullie veel verschillende paddenstoelen gevonden, er zitten prachtige soorten tussen. Een genot om naar te kijken en te lezen..Groetjes von

Ghita zei

Hele mooie foto's. Lijkt me een prachtig gebied, ik heb er wel eens een stukje van gelopen.
Waar parkeren jullie de auto, als jullie daar gaan wandelen. Per OV is er geloof ik niet zo makkelijk te komen. En kun je toegangskaartjes ergens kopen of moet je dan een jarkaart hebben?

De paddestoelen zijn weer prachtig, ik verbaas me steeds weer over de hoeveelheid soorten die ik in alle logs bij elkaar zie.

groetjes Ghita

Sarie zei

Leuk om met jullie door Meijendel te lopen met mooie foto`s om het op te luisteren.
Gaaf die paddenstoelen.
Bedankt ook voor je vermelding van namen op mijn blog als ik de naam niet weet.
Groetjes Greet

de schoonheid van de natuur zei

Hoi Peter en Janny
er mooi gebied dat Meijendel
je hebt weer mooie foto's gemakt
en ook veel pados.
groetjes Herman Versteeg.

Loes Belovics zei

Hoi Peter en Janny,
De beloofde zon liet zich vrijdag idd niet zien, maar zo te zien hebben jullie toch een erg mooie wandeling door Meijendel gemaakt.
Ja, niet van de paden af mogen, dat valt altijd even tegen als de de AWD gewend bent!
Wat een prachtige paddo's weer!Telkens als ik een paddestoelenserie voorbij zie komen wil ik naar het bos, ze zijn zo mooi, zo verschillend, zo fotogeniek. Jullie laten hier ook weer een prachtserie zien!
Groetjes
Loes