dinsdag 14 december 2010

Strand, zwanenmosselen en vossen.

Het is maandag, dat is meestal een lekker rustige dag om in de AWD te wandelen. We komen aan op het Pannenland rond 11:30 en het is dan nog lekker wandelweer. Af en toe komt de zon door en de lucht is nog een beetje blauw als we beginnen aan onze wandeling. 

De gelopen route.
 
Dit is nog voordat we op het Pannenland aankomen naast landgoed Vogelenzang. De damherten liggen in het weiland tussen de schapen.

Hier is goed te zien dat de lucht nog lekker blauw is. De kale boom steekt mooi af tegen de blauwe lucht.


Een stukje verderop staat een damhert aan een takje te likken. Weer eens wat anders :-)


We komen aan bij het Kromboomsveld en het zonnetje komt net weer door.


We gaan op weg naar de Kippendellen om te zien of de vos thuis is.

Als ik me omdraai dan zie ik dat de lucht achter ons grijs is en snel onze kant op komt. Het duurt dan ook niet lang voordat we het laatste beetje zon en blauwe lucht hebben gezien voor vandaag.

Een aantal Berkenzwammen.


Vlakbij de kippendellen zie ik iets wits een stukje uit de aarde steken. We dachten eerst dat het een vreemd soort zwam was, maar als ik dichterbij kom dan blijkt het een schedeltje te zijn. We hebben geen idee van welk dier deze schedel afkomstig is. Ik zie ook nergens oogkassen.

De vos is niet thuis dus lopen we door naar het Ruigeveld.

Dit is echt een heerlijk stille plek waar we eigenlijk nooit iemand tegenkomen. Hier kun je nog rustig genieten van het uitzicht en de rust.

Dit is het zicht de andere kant op. Ik heb hier een beetje staan experimenteren met de belichting instellingen van mijn camera zoals Spot meting, meervlaks meting en Deel meting. Dit is het resultaat.


Vlak bij de Zwanenplas zie we deze boom staan. Hier kun je mooi zien hoeveel verschillende mos soorten er op één boom kunnen groeien.


We komen aan bij het Rechte Schuster kanaal. Het waterpeil staat heel erg laag zoals Henk Bos al aangaf op zijn AWD blog. Wel even een waarschuwing!!! Je kunt wel wandelen op het nieuwe strandje, MAAR niet bij de rand van het water komen. Het zand aan de waterlijn ziet er droog en stevig uit, maar toen ik een Zwanenmossel wilde pakken kwam ik erachter dat het maar een dun laagje is met daaronder zwarte modder waar je meteen in wegzakt. Ik reageerde behoorlijk snel en zat toch nog tot aan mijn enkel in de modder vast. 


Volgens mij is dit een pootafdruk van een Reiger.


De vos is hier ook geweest. Waarschijnlijk voor de Zwanenmosselen, daar komt een vos normaal nooit bij als ze onderwater staan.


Zwanenmossel. Deze is niet eetbaar meer, maar er lagen nog veel dichte mosselen aan de waterlijn.

Op de nu droog liggende oever van het Schusterkanaal vind je een zestal putten die normaal onder water liggen. Deze heeft nog een deksel, maar sommige zijn open en dan zie je dat er een trapje in de put zit. Geen idee wat het nut van deze putten is of ooit was.

Krooneend, mannetjes en een vrouwtje.


We komen aan bij de schuilhut en we zien hier twee vossen rondlopen. Deze heeft littekens op zijn neus. Ghita was hier ook, maar helaas zijn we elkaar niet tegengekomen.


De andere vos heeft een beschadiging op het puntje van de neus, waarschijnlijk van een gevecht. Hij zit lekker in de regen.


We blijven hier een tijdje zitten om wat te eten en te drinken en genieten van de aanwezigheid van de vossen.


De vossen zijn op hun gemak zo te zien.


Vossen streken. Deze steelt een plastic tasje uit de kar van een fotograaf.


Even kijken of hier nog iets te stelen valt. Dat krijg je als mensen de vossen voeren.


De vos met de littekens kijkt toe en vind het allemaal prima.


En dan komt er nog een derde vos opdagen. De voorste met het witte puntje op de staart is een vrouwtje. Samen drinken ze wat water, wat natuurlijk weer een leuke plaat oplevert.


Langs de Strandweg staat een damhert te grazen.


En hier zijn we vlakbij de Donderhoek waar een Zaagbek naast ons in het water land. Blijkbaar een vergissing want ze zijn normaal erg schuw. Ik schiet snel een paar plaatjes want ondertussen komt de regen met bakken uit de lucht en ik heb de waterdichte camera case niet bij me.

















En zo komen we weer terug op het Pannenland en rijden we weer terug naar huis.
Het was een natte wandeling, maar zoals altijd hebben weer genoten van al het moois in de AWD.

Neem ook eens een kijkje in mij favoriete foto mappen Map1 en map2.

Iedereen nog bedankt voor de reactie op de vorige uploads!!
Groet,
Peter en Janny.

14 opmerkingen:

Ria zei

Wat een schitterende foto's zijn het weer en leuk om mee te wandelen. De 2 vossen die water drinken wat een toppie. Heel mooi genieten en zeker als je het zo ook nog kan vast leggen
gr Ria

Loes Belovics zei

Hallo Peter en Janny,

Wat een prachtige AWD-serie laten jullie weer zien! Met als topper natuurlijk de vossen in groot formaat. Grappig, het leek me zelf altijd een beetje overdreven om dat te doen, maar nu zie ik dat het bij een mooie foto echt super is! Vooral die twee drinkende vossen stelen de show, maar ook de vossenstreken vind ik geweldig!
Grappig dat jullie zwamenmosselen hebben gefotografeerd, die zag ik maandag ook in de polder.
Leuk om te lezen dat je ook hebt geexperimenteerd met de diverse soorten van lichtmeting, ik mag dat ook graag doen, ben er alleen nog steeds niet achter wat wanneer te gebruiken ;-)
Mag je langs dat strandje lopen? Ik blijf daar altijd braaf op de weg! Toch ook maar eens - voorzichtig - doen dus.
Het was me weer een genoegen!
Groet
Loes

Joop Zand zei

Dag Peter..

Bijzonder gave serie met mooie winterse opnames en geweldige vossen foto's.... zo loeischerp dat de haartjes te tellen zijn.


dank dat ik even mocht meegenieten !

Groetjes, Joop

de schoonheid van de natuur zei

Hallo Peter en Janny,
Je hebt weer een mooie serie bij elkaar geschoten.
Leuk die vos.
Groetjes Herman,

RVDaalen zei

Wow....... wat ben ik jaloers op jullie prachtige wandeling. Wat hebben jullie weer veel gezien, en wat een schitterende foto's. Vooral die van de Vossen. Helemaal degene waarbij ze beide aan het drinken zijn. Dat is voor mij een droomfoto!!!!

Helaas heb ik nog steeds geen vos opname....ohja afgelopen zondagmorgen naar OVP geweest, waarbij ik een klein vosje tegen kwam, maar weer te snel was om een geslaagde foto te maken.

Ik heb bijzonder genoten van jullie wandeling + foto's, en de foto waarbij Peter heeft lopen spelen met belichting is heel goed gelukt. Dat is iets wat ik nog steeds niet echt onder de knie heb wat betreft lichtmeting.

Gr,oeten,

Remco

Petra zei

Wat is het genieten hier bij jullie.
Wat een geweldige foto's van de vos.
Ik hoop deze ook nog een keer zo mooi voor de lens te krijgen.

Groetjes Petra

Miranda zei

Wat gaaf dat jullie drie vossen hebben gezien!! Supppppeeeerrrrr!!

Groetjes,Miranda

Incanto Images Fotografie zei

wat een pracht serie, heb genoten van al je beelden. Maar de vosjes blijven toch in alle blogjes die voorbij komen het hoogte punt, en nu ook nog eens met z'n tweetjes drinkend aan de waterkant..super om te zien..
Groetjes Von

Ghita zei

We hadden elkaar tegen moeten komen, want ik was in de buurt toen de vos het tasje van de fotograaf pikte. (of de vos heeft de streek later nog eens uitgehaald).
Mooie foto's. De twee drinkende vossen vind ik het allerleukste, mooi momentje.
groetjes Ghita

Unknown zei

Hoi Peter en Janny
Er zitten weer prachtige momenten bij..De vossen die drinken (samen) is natuurlijk je van het!.
EEen prachtige serie/wandeling
Gr Henk

Anoniem zei

Wat een prachtige serie weer. Vooral de foto's van de vossen vind ik erg mooi. Leuk die samen drinkende vosjes!
Sorry voor mn late reacties maar ik ben paar dagen niet lekker geweest en ondertussen heb ik een surpriseparty voor mn 40e verjaardag achter de rug hahahaha, maar ik geloof dat ik weer helemaal bij ben op mn eigen blog. Nu alle andere blogs nog.
Fijne dag,
groetjes Jacqie

Danielle zei

Wat een schitterende foto's van het AWD staan hier zeg. Ik heb echt genoten
Groetjes Danielle

Janny zei

Dag Peter en Janny
Wat een prachtige serie zeg van een prachtig gebied en de foto's van de Vosjes echt super die zijn wel gewend aan al die fotografen erg leuk om te zien
heb er van genoten en bedankt voor je reactie op mijn blog
Groetjes Janny

Ria B zei

De laatste keer dat wij bij de vosjes waren dachten wij ook een derde vos te zien, en had een van de twee vosjes die we kennen zijn neus bijna in twee stukken zo een wond had hij.
Goed te zien dat het genezen is.
Mooi fotos van een mooie wandeling.
De wandeling die wij gemaakt hadden is echt dicht in de buurt want anderhalve km bij onze voordeur vandaan lopen we de heerenduinen in.
Ik las dat jullie ook meegaan met de wandeling ....leuk !!