zaterdag 31 juli 2010

Veluwe dag 2

Het heeft de afgelopen nacht flink geregend dus trekken we de Galoshes aan om de onderbenen en schoenen droog te houden. Met al dat gras op de paden zijn je schoenen en je broekspijpen binnen no-time verzopen en dat is niet prettig als je nog een paar uur onderweg gaat zijn.
Als we het hotel rond 05:30 willen verlaten blijkt de voordeur nog op slot te zitten. :-)
De bewaking heeft ons gezien en komt de deur voor ons openen. "Lekker vroeg aan de wandel?" vraagt hij en wij bevestigen dat :-)

De Gelopen route.

Als we al een tijdje op weg zijn begint de zon op te komen. We blijven even staan om te kijken naar de kleuren en het licht.

Alsof je in een sprookjesbos bent lijkt het af en toe.

Hier en daar zie je de lichte mist boven de open heidevelden hangen. Op het zingen van wat vogels na is het doodstil in het bos. Dit moet je echt eens meegemaakt hebben, het gevoel dat je een heel bos voor jezelf hebt.

We zijn op weg naar de uitkijktoren die achter de bomenrij rechtsachter staat. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht over de Epener bossen en heide. De mist begint langzaam op te trekken.

Dit zie je als je tussen de bomen aan de linkerkant op het plaatje hierboven kijkt.

Deze Specht zit driftig te hakken op deze tak. Spechten vallen waarschijnlijk niet onder de bedreigde diersoorten in dit land gezien de aantallen die we overal tegenkomen in de bossen.

We beklimmen de uitkijktoren en zien de laatste slierten mist langzaam maar zeker verdwijnen.

Overal om ons heen zien we dreigende wolken, maar tot nu toe blijft het nog droog.

En dan breekt het gouden uurtje aan. We blijven hier nog een tijdje staan om van het uitzicht te genieten.

We komen aan bij het drinkwater meertje, maar deze keer staat het meertje droog. Later zien we dat ze verderop met graafmachines bezig zijn, dus dat zal de reden van het droogstaan zijn.

Een mooi stukje natuur vind je gewoon naast het pad.

In de donkere loofbossen dringt het licht in stralen tot de grond door.

Een Zweefvlieg die van de heidebloemen geniet.

En nog een mooie lichtval.

We zagen onderweg nog een Ree, maar die heb ik niet scherp kunnen fotograferen.
Rond 10:00 komen we weer aan bij het het hotel en kunnen we meteen aansluiten aan het altijd prima geregelde ontbijtbuffet. Hierna zijn we nog even gaan slapen om rond 14:00 even te gaan zwemmen.
Helaas bleek het zwembad steenkoud te zijn omdat er 's nachts een klep open was blijven staat en er 35 kub koud water in het zwembad was gelopen.
De onderhoudsmonteur bood ons hierop een gratis bezoek aan de sauna en het Turks stoombad aan en daarvan hebben we natuurlijk gebruik gemaakt. Daar hebben we een aantal uurtjes doorgebracht en zijn we daarna lekker gaan wokken in ons favoriete wok-restaurant in Epe.

Dat is overigens een aanrader als je Epe binnenkort nog eens gaat bezoeken.
Wok Oriental
Hoofdstraat 2
8162AJ Epe
0578-613688
Even reserveren is wel handig.

Joop Zand zei

Dag Peter en Janny

allereerst dank voor jullie fijne reactie's...ben ik blij mee.

Ook deze 2e serie is weer zeer de moeite waard, mooi om te zien hoe alles van uur tot uur verandert, de opnames met de fraaie lichtval door de bomen vind ik echt heel erg mooi!

Groetjes en een fijne dag verder, Joop

Ghita Carpediem zei

Geweldig die foto's van de vroege ochtend, met de mistflarden en de zonnestralen in het bos.

Loes Belovics zei

Oh, wat is de vroege ochtend toch mooi, zeker als er mist en zon is, genieten!
Het is werkelijk een erg mooie omgeving, en jullie foto's laten dat op een bijzonder fraaie manier zien.
gr. Loes

Helma zei

Die foto's van die uitkijktoren met die mistflarden!!! Echt super gelukt en ontzettend mooi.

Heerlijk om naar te kijen.